Кафедра системотехніки (СТ)

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 20 з 543
  • Публікація
    Огляд існуючих методів зменшення розмірності та класифікації великих вибірок даних
    (ХНУРЕ, 2023) Перова, І. Г.; Мірошниченко, H. C.
    Аналіз великих вибірок даних, який проводиться з метою виявлення прихованих закономірностей і тенденцій, за останні роки стає все важливішим і кориснішим. Такі великі вибірки на поточний час характеризуються загальнодоступністю, складністю структур і великими розмірами. Для вирішення проблеми великої розмірності даних пропонується ознайомлення з існуючими методами зменшення розмірності великих вибірок даних та порівняння ефективності цих методів на репозиторних вибірках. Розглядаються такі методи, як аналіз головних компонент (Principal Component Analysis), лінійний дискримінантний аналіз (Linear Discriminant Analysis), аналіз головних компонент ядра (Kernel Principal Component Analysis), багатовимірне масштабування (MDS), метод t-розподільного стохастичного вбудовування сусідів (t-SNE) та аналіз незалежних компонент (Independent Component Analysis). Як приклади великих вибірок даних використовуються набір даних ініціативи з нейровізуалізації хвороби Альцгеймера (ADNI) та набір даних про щитоподібну залозу, який є одним з декількох баз даних про щитоподібну залозу, доступних в репозиторії UCI
  • Публікація
    Рекомендаційна система на основі компактної гібридної моделікористувача
    (ХНУРЕ, 2023) Ситнікова, П. Е.; Гребенюк, М. О.
    Запропоновано компактну гібридну модель користувача для методу спільної фільтрації інформації. Ця модель долає обмеження, які часто виникають при використанні традиційних підходів, і дозволяє ефективніше генерувати персоналізовані рекомендації. Для наочного прикладу цієї моделі було взято рекомендаційну систему кінофільмів. Запропонована модель пов’язує оцінки користувачів з деяким описом вмісту об’єктів. Для цього введено поняття міри цікавості жанру, що являє собою гібридну ознаку, яка поєднує оцінки користувачів і жанри фільмів, та представляє уподобання користувача на рівні моделі. Таким чином, запропонована модель зберігає точність спільної фільтрації на основі пам’яті та масштабованість на основі моделі. Це сприяє значному зменшенню складності системи, її розрідженості та забезпечує виконання взаємовідношення транзитивності між сусідами.
  • Публікація
    Expert information processing system for traffic light system decision-making with adaptive conditional tram priority
    (ХНУРЕ, 2023) Lytvynenko, M.; Rebezyuk, L.
    The article considers the problem of taking into account the dynamics of a tram with a dedicated right of way as it approaches an intersection to provide conditional traffic signal priority with respect to the private transport flow saturation before the intersection. The expert information processing system for the intersection traffic lights system is developed. Decision-making rules regarding the adaptation of the traffic signal plan time parameters based on the interoperability of the signals and their importance have been proposed. The information processing system is implemented and validated using the SUMO urban mobility simulation tool for moderate and saturated transport demands for an artificial intersection
  • Публікація
    Аналіз і вибір методів кастомізації SaaS-рішень, побудованих за допомогою технологій cloud-native
    (ХНУРЕ, 2023) Романків, Н. Д.; Ситніков, Д. Е.
    Сучасна архітектура SaaS-застосунків є комплексною та основана на мікросервісній архітектурі, підході multi-tenant, хмарних технологіях і веббраузері; методи кастомізації SaaS-застосунків мають розроблятися незалежно від певних технологічних стеків, щоб задовільнити потреби більшості або всіх користувачів SaaS-застосунку в кастомізації; підхід API-first є фундаментальним у побудові кастомізованого SaaS, оскільки він є основою для створення будь-якої автоматизації чи пов’язаної бізнес-логіки; webhooks є найкращою опцією для реалізації підписки на події, що відбуваються в SaaS-застосунку, незалежно від технологічного стеку; визначена стратегія кастомізації SaaS-застосунків дає змогу робити кастомізацію незалежно від певного технологічного стеку й, окрім реалізації бізнес-логіки, також покриває модифікацію інтерфейсу.
  • Публікація
    Бінарна класифікація на основі поєднання теорії приблизних множин і дерев рішень
    (ХНУРЕ, 2023) Чернишов, Д. В.; Ситніков, Д. Е.
    З’ясовано, що інтеграція теорії приблизних множин може привести до більш точних та ефективних результатів класифікації. Покращуючи можливість дерев рішень, необхідно зважати на невизначеність і неточність інформації. Дослідження відкриває нові перспективи для надійного й ґрунтовного аналізу та інтерпретації даних у різних галузях – від охорони здоров’я до сфери фінансів тощо. Інтеграція теорії приблизних множин і дерев рішень є важливим кроком у розвитку більш удосконалених, ефективних і точних інструментів класифікації в епоху великих обсягів інформації.
  • Публікація
    Рекомендаційна система з приготування страв для набору розпізнаних та класифікованих продуктів харчування
    (ХНУРЕ, 2024) Варламов, М. Д.
    This work describes the design and implementation of a recommendation system for efficient food resource management. The system tracks products and recommends recipes based on available products, considering user preferences and limitations. It utilizes computer vision technologies like OpenCV and TensorFlow for accurate product identification. Web scraping and natural language processing (NLP) help build a diverse recipe and product database. Product and recipe information is stored in a NoSQL MongoDB database. Cameras integrated into the refrigerator aid in product tracking, while a screen builtinto refrigeratorand mobile app provide convenient user interaction.
  • Публікація
    Розробка компонентів інформаційної системи «кафе з їжею на виніс»
    (ХНУРЕ, 2024) Саричева, М. В.; Воржакова, Ю. П.; Ситник, Н. І.; Пермінова, С. О.
    Considered the need to develop components of an information system for a cafe with the possibility of ordering take-out food. In the context of the presence in Ukraine of special conditions related to the state of war, the rapid development of the fast food industry and the growing popularity of food delivery services, the development of an information system becomes extremely relevant. The need and benefits of implementing such a system to optimize the processes of ordering, processing and fulfilling orders, as well as to improve the efficiency of customer service and cafe resource management. The practical implementation of these components can improve the quality of service and increase the competitiveness of the cafe in the market.
  • Публікація
    Розробка рекомендаційних функцій e-системи з продажу декоративної та доглядової косметики методами content based
    (ХНУРЕ, 2024) Новоселова, А. С.
    This work considers the development of an e-commerce system for the sale of decorative and care cosmetics with recommendation functions implemented using methods based on the description of product characteristics and user data (Content-Based). The report considers the implementation of three methods from the Content-Based group: Transaction-Based, the method of determining the rating of goods and the methods of presenting data about objects. The system is developed using a three-link "client-server" architecture.
  • Публікація
    Розробка компонентів інформаційної системи управління та супроводження завдань
    (ХНУРЕ, 2024) Холоденко, В. С.
    In contemporary open-source development, collaboration and project management present significant hurdles. Repository owners frequently grapple with task delegation, while freelancers encounter difficulties with inexperienced employers. Introducing a specialized GitHub extension for task management has the potential to revolutionize workflows, facilitating streamlined processes and fostering enhanced collaboration. By mitigating these challenges, the realm of open-source programming becomes not only more accessible but also more enticing, thereby propelling further innovation and progress within the software industry.
  • Публікація
    Розробка компонентів інформаційної системи розкладу та результатів футбольних матчів
    (ХНУРЕ, 2024) Гордієнко, А. О.
    This project focused on a web application that displays schedules and outcomes of football matches. Given that football stands as the most popular sport today, with the number of enthusiasts increasing daily, there is a corresponding rise in demand for match schedules and results. The development of this web application addresses this demand and offers a user-friendly interface for interaction. The primary functionalities that users of this project will have access to include viewing match outcomes, schedules, information about clubs, players, and statistical data.
  • Публікація
    Реалізація автоматичного оповіщення користувачів у web-застосунку «кінопрем’єра»
    (ХНУРЕ, 2024) Безуглий, Н. С.
    Today's world of movies and entertainment offers a huge number of movies available for viewing. The film industry is constantly developing and offers a wide selection of films of various genres, styles and directions. The rapid emergence of streaming platforms and online services and the times of the COVID-19 pandemic have had a negative impact on cinemas. The main goal of this work is to develop a system where potential customers can find information about upcoming premieres and places where they can watch them, and cinemas can advertise themselves.
  • Публікація
    Розробка рекомендаційної системи підбору лікарських засобів з використанням методів машинного навчання
    (ХНУРЕ, 2024) Підгорний, М. О.
    This work is devoted to the creation of a recommendation system for the selection of medicines based on machine learning methods. The system aims to personalize drug offers without using detailed patient medical records, instead analyzing publicly available drug datasets. The system provides recommendations based on prediction algorithms that take into account the complexity of drug selection and the specific needs of users.
  • Публікація
    Розробка та налаштування елементів системи формування рекламного відео контенту
    (ХНУРЕ, 2024) Ковальов, М. М.
    Content marketing videos attract people who don't need the product right now. Thanks to the content they learn about the brand and can later convert into customers. The purpose of the work is to develop individual elements and functions of the system "Development and customization of the elements of the system of formation of advertising video content".
  • Публікація
    Розробка компонентів системи автоматизації процесів управління зоопарком на платформі Appian
    (ХНУРЕ, 2024) Галюк, Д. Ю.
    This project is dedicated to the creation of zoo management process automation system components using the Appian platform. System provides an authenticated user a possibility to manage zoo processes, create work tasks for different types of workers and look through performance reports of the zoo. An Appian BPM (business process management) low-code platform was used for creation of a system. Each type of user has its own interfaces. This makes the application suitable for every worker who has its own tasks.
  • Публікація
    Розробка компонентів інформаційної системи військово-історичного музею
    (ХНУРЕ, 2024) Харитонов, В. А.
    The goal of designing this site is to create a unique and informative online space that will give visitors the opportunity to learn about the history of military conflicts and gain knowledge about the impact of past events on the present. The site will be equipped with the most modern technologies, which will allow visitors to get the most complete information about the museum and its exhibits. This work examines the potential of information technology in the management and sale of the product, identifies the benefits of using Internet resources for the firm and its clients. The development and implementation of information technologies in museum business activities are characterized.
  • Публікація
    Порівняння ігрових рушіїв Unreal Engine та Unity
    (ХНУРЕ, 2024) Лісін, О. А.
    This work is aimed to dispel an uncertainty about which game engine Unity or Unreal Engine is better for making game applications. There were examined all advantages and disadvantages of both engines: accessibility, graphics capabilities, dedication and additional software. The conclusion was made according to following research based on information from public sources.
  • Публікація
    Розробка інформаційної системи планування та реалізації круїзного туру
    (ХНУРЕ, 2024) Кудрявський, Д. А.
    The work analyzes the process of creating an information system for planning cruise tours, with a focus on optimizing it for processing reservations and taking into account the wishes of customers. Analysis of trends in the field of cruise tourism serves to introduce innovative functions. The evaluation of the system's effectiveness takes into account the satisfaction of customer needs and the company's strategic goals.
  • Публікація
    Розробка інформаційної системи соціальної мережі-блогу з функцією пошуку людини за фотографією, що реалізується за допомогою нейронної мережі
    (ХНУРЕ, 2024) Ярошенко, К. О.
    The work is focused on the development of web application for people that share their thoughts and other stuff. The system includes server and client components, allowing users to post some texts, photos and videos, and also provides functionality that finds profiles by photo and location (if provided), using neural networks. Functionality for finding people and friendly interface with fast feedback from developers make website more attractive for users, which is good for getting bigger audience.
  • Публікація
    Розробка сайту підбору та обговоренняонлайн серіалів
    (ХНУРЕ, 2024) Сазонов, В. О.
    This report relates to the development of information system components for the creation of an online series platform. The project is a website where users can review various TV series. Among the categories available are genres such as drama, comedy, science fiction, and more. Users are able to find specific shows, rate them, and share comments. The aim of the project is to provide the audience with a convenient platform to watch online TV series, share comments and find the best new releases in the world of online content.
  • Публікація
    Розробка та впровадження web-додатку «платформа для фрілансерів»
    (ХНУРЕ, 2024) Ємельянов, А. В.
    This project is dedicated to creating a web application that establishes a platform for freelancers. It allows for the creation of individual profiles where service providers can showcase information about themselves. Freelancers are enabled to detail their offerings, craft a dedicated page for their services, and establish pricing. Through this web application, clients are able to locate the services they need and engage in discussions with freelancers regarding service specifics.