Наукові публікації колег з інших університетів
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Наукові публікації колег з інших університетів за темою "academic responsibility"
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Варіанти сортування
Публікація Притягнення до академічної відповідальності за порушення академічної доброчесності: теоретико -прикладні проблеми регламентування(НДІ ПЗІР НАПрН України, 2023) Красюк, Т.У статті висвітлено проблемні питання, пов’язані з притягненням до академічної відповідальності за порушення академічної доброчесності учасників освітнього процесу. Звернено увагу на те, що суттєвим недоліком Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту» є відсутність таких дефініцій, як «академічна відповідальність», «види академічної відповідальності», «академічний проступок», що значно ускладнює притягнення до академічної відповідальності педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів освіти та здобувачів освіти на практиці. Запропоновано авторське визначення терміну «академічна відповідальність»: це різновид юридичної відповідальності, яка настає за порушення академічної доброчесності педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів освіти, здобувачів освіти в наукових установах та закладах освіти і тягне за собою негативні наслідки державного впливу в разі вчинення ними академічного правопорушення. Надано критичну оцінку переліку порушень академічної доброчесності. Зазначено, що в чинному освітньому законодавстві відсутня диференціація порушень, пов’язаних з підготовкою кадрів вищої кваліфікації (магістрантів, докторантів та ін.). Звернено увагу на те, що в Законі України «Про освіту» встановлено перелік порушень академічної доброчесності, в якому в один ряд поставлені правопорушення, які є зовсім різними за ступенем своєї суспільної шкоди, наприклад, самоплагіат і хабарництво. Авторкою встановлено, що Закон України «Про вищу освіту» містить перелік стягнень за порушення академічної доброчесності не для всіх учасників освітнього процесу, а лише для педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів освіти та здобувачів освіти. Запропоновано внесення змін до чинного законодавства щодо чіткого визначення об’єктивних критеріїв підстав обрання виду академічної відповідальності за конкретне порушення академічної доброчесності. Зроблено висновок, що академічна відповідальність є багатозначним поняттям, зокрема, видом соціальної, корпоративної, морально-етичної, юридичної відповідальності, є різновидом державного примусу. Запропоновано узгодити положення освітнього законодавства з Кодексом законів про працю України, Цивільним кодексом України, Кримінальним кодексом України та іншими законами, в яких будуть регламентовані види та міри покарання за порушення академічної доброчесності. Доведено, що академічна відповідальність може бути юридичною (цивільною, трудовою, адміністративно, кримінальною), соціальною, морально-етичною, корпоративною відповідальністю. Таким чином, академічна відповідальність має точки перетину з юридичною відповідальністю. Аргументовано необхідність на законодавчому рівні закріпити визначення поняття «академічна відповідальність» та детально регламентувати всі процедурні аспекти притягнення до академічної відповідальності учасників освітнього процесу. Problem setting. The article highlights problematic issues related to academic responsibility for violations of academic integrity of participants in the educational process. Attention is drawn to the fact that a significant shortcoming of the Laws of Ukraine «On Education» and «On Higher Education» is the absence of such definitions as «academic responsibility», «types of academic responsibility», «academic misconduct», which significantly complicates the bringing to academic responsibility of pedagogical , scientific-pedagogical and scientific workers of educational institutions and students of education in practice. Analysis of recent researches and publications. A. Artyukhova, V. Zinchenko, Y. Kalinovsky, M. Ozhevan, O. Tytska, O. Chumak and others scientists have addressed the issue of academic integrity in their works. The scientific conclusions and approaches to the vision of these scholars are an important basis for our study. Target of the research is to study and comprehend the problematic issues of bringing to academic liability for violation of academic integrity of participants in the educational process. Article’s main body. Based on the analysis of current legislation, the author formulates a definition of the term “academic liability” and establishes its place in the general system of legal liability. The author’s definition of the term «academic responsibility» is proposed: this is a type of legal responsibility that arises for the violation of the academic integrity of pedagogical, scientific-pedagogical and scientific employees of educational institutions, students of education in scientific institutions and educational institutions and entails negative consequences of state influence in case of committing them of an academic offense. A critical assessment of the list of violations of academic integrity is given. It is noted that in the current educational legislation there is no differentiation of violations related to the training of highly qualified personnel (master’s students, doctoral students, etc.). Attention is drawn to the fact that the Law of Ukraine «On Education» establishes a list of violations of academic integrity, in which offenses that are completely different in terms of the degree of social damage, for example, self-plagiarism and bribery, are placed in the same row/ The author established that the Law of Ukraine «On Higher Education» contains a list of sanctions for violation of academic integrity not for all participants of the educational process, but only for pedagogical, scientific-pedagogical and scientific employees of educational institutions and students of education. Amendments to the current legislation regarding the clear definition of objective criteria for the selection of the type of academic responsibility for a specific violation of academic integrity are proposed. Conclusions and prospects for the development. It was concluded that academic responsibility is a multi-meaning concept, in particular, a type of social, corporate, moral-ethical, legal responsibility, is a type of state coercion. It is proposed to harmonize the provisions of the educational legislation with the Code of Criminal Procedure of Ukraine, the Civil Code of Ukraine, the Criminal Code of Ukraine and other laws, which will regulate the types and measures of punishment for violating academic integrity. It is proved that academic responsibility can be legal (civil, labor, administrative, criminal), social, moral and ethical, corporate responsibility. Thus, academic responsibility intersects with legal responsibility. The need to establish the definition of the concept of «academic responsibility» at the legislative level and to regulate in detail all procedural aspects of bringing the participants of the educational process to academic responsibility is argued.