Please use this identifier to cite or link to this item: http://openarchive.nure.ua/handle/document/12258
Title: Knowledge representation in the recommendation system based on the white box principle
Authors: Chalyi, S.
Leshchynskyi, V.
Keywords: recommender systems
e-commerce systems
presentation of knowledge
formation of recommendations
principles of black and white boxes.
Issue Date: 2019
Citation: Chalyi S., Leshchynskyi V. Knowledge representation in the recommendation system based on the white box principle. Сучасні інформаційні системи. 2019. Т. 3, № 3. С. 82-86.
Abstract: The subject matter of the article is the construction of a rating list of goods and services in recommendation systems. The goal is to develop a knowledge representation model in recommendation systems using the white box principle. Such a model contains knowledge about the possible sequences of choosing restrictions on the properties of goods and services according to user preferences. The recommender system should provide a reasonable choice of the object according to the requirements of the user, subject to restrictions on the key properties of this object. Tasks: to structure the process of applying the principles of black and white boxes when building recommendations based on the use of a knowledge base; develop knowledge representations according to the principle of the white box in order to combine a static description of the properties of objects and a description of possible sequences for clarifying the requirements for the properties of these objects. The principles used are: the principle of the white box, which provides an account of requirements that take into account the properties of the constituent elements of the object selected by the consumer. The following results are obtained. The key features of the processes of forming recommendations on the principles of black and white boxes based on the use of the knowledge base are highlighted. The knowledge representation is developed according to the principle of the white box, which allows taking into account both the properties of objects and the process of their selection by the consumer. Предметом вивчення в статті є процеси побудови рейтингового переліку товарів та послуг в рекомендаційних системах. Метою є розробка моделі представлення знань в рекомендаційній систем за принципом білого ящику. Така модель містить знання про можливі послідовності вибору обмежень на властивості товарів та послуг згідно вимогам користувача. Рекомендаційна система повинна забезпечити обґрунтований вибір об'єкта відповідно до вимог користувача за умови обмежень по ключовими властивостями цього об'єкту. Завдання: структурувати процес застосування принципів чорного та білого ящиків при побудові рекомендацій на основі використання бази знань; розробити представлення знань згідно принципу білого ящику з тим, щоб поєднати статичний опис властивостей об’єктів та опис можливих послідовностей уточнення вимог до властивостей цих об’єктів. Використовуваними принципами є: принцип білого ящику, що забезпечує врахування вимог, які враховують властивості складових елементів об’єкту вибору споживача. Отримані наступні результати. Виділено ключові особливості процесів формування рекомендацій згідно принципів чорного та білого ящиків на основі використання бази знань.
URI: http://openarchive.nure.ua/handle/document/12258
Appears in Collections:Кафедра інформаційних управляючих систем (ІУС)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СІС_2019_3(3)_82-86.pdf300.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.