Публікація:
Адміністративно-правові засади діяльності територіальних підрозділів національної поліції щодо забезпечення реалізації конституційного права на мирні зібрання

Завантаження...
Зображення мініатюри

Дата

2022

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тома

Видавництво

НДІПП

Дослідницькі проекти

Організаційні підрозділи

Видання журналу

Анотація

У дисертаційній роботі автором розроблені науково обґрунтовані положення щодо адміністративно-правових засад діяльності територіальних підрозділів Національної поліції щодо забезпечення реалізації конституційного права на мирні зібрання та надано практичні рекомендації з удосконалення законодавства України щодо діяльності територіальних підрозділів Національної поліції під час проведення мирних зібрань з урахуванням міжнародних стандартів реалізації цього права. У дисертації автор характеризує конституційне право на мирні зібрання як об’єкт адміністративно-правового регулювання та суб’єкт управлінської діяльності, а також визначає систему суб’єктів реалізації конституційного права на мирні зібрання, уточнює місце територіальних підрозділів Національної поліції в ній. Усебічно охарактеризовано адміністративно-правовий статус територіальних підрозділів НП в контексті забезпечення реалізації конституційного права на мирні зібрання, що вказало на доцільність удосконалення його правового регулювання шляхом посилення гарантій захисту життя та здоров’я поліцейських під час проведення мирних зібрань, зокрема закріплення відповідальності за неповагу до поліцейського шляхом: а) доповнення Особливої частини КУпАП главою 4-1 «Адміністративні правопорушення, що посягають на честь і гідність людини» (ст. 40-2 «Образа честі та гідності людини»); б) викладення в новій редакції статей 185 та 185-7 КУпАП. Встановлено підстави та порядок застосування превентивних та примусових поліцейських заходів територіальних підрозділів НП під час проведення мирних зібрань громадян. Дістали подальшого розвитку наукові та практичні підходи щодо розуміння взаємодії територіальних підрозділів НП з іншими суб’єктами забезпечення реалізації конституційного права на мирні зібрання під час проведення мирних зібрань, як процесу, що характеризується значним адміністративно-правовим управлінським потенціалом, спроможним сприяти повній та ефективній реалізації конституційного права на мирні зібрання. Обґрунтовується, що використання цього потенціалу можливо в тому разі, якщо будуть затверджені пропоновані Інструкція про порядок взаємодії територіальних підрозділів НП з іншими суб’єктами забезпечення реалізації конституційного права на мирні зібрання під час проведення мирних зібрань, а також Порядок взаємодії територіальних підрозділів НП з іншими суб’єктами забезпечення реалізації конституційного права на мирні зібрання під час проведення мирних зібрань в умовах дії спеціальних і особливих правових режимів. Охарактеризовано юридичні гарантії дотримання прав громадян при проведенні мирних зібрань з боку територіальних підрозділів НП систему яких складають гарантії: 1) превентивного характеру (людиноцентристський підхід в діяльності поліції; відносна свобода та рівність в праві реалізувати право на мирні зібрання; невідчужуваність та непорушність поліцією права на мирні зібрань та ін.); 2) охоронно-захисного характеру (зокрема, охорона публічної безпеки і порядку під час проведення масових зібрань громадян та роботи «Поліції діалогу»; застосування поліцейських заходів реагування; притягнення порушників публічного порядку до відповідальності та ін.). Сформульовано систему міжнародних стандартів діяльності поліції у відповідній сфері, яку складають стандарти, що містяться в: 1) міжнародно-правових актах, які: встановлюють загальні правила діяльності поліції; формують кореспондуючі обов’язки поліції, встановлюючи стандарти прав людини загалом та забезпечення свободу мирних зібрань зокрема; 2) рішеннях ЄСПЛ, що окреслюють стандарти діяльності суб’єктів публічної адміністрації, стандарти забезпечення свободи мирних зібрань. Визначено конкретні положення, які є доцільними для запровадження в Україні в контексті європейського курсу, та обґрунтовано, що ці стандарти в тому вигляді, в якому вони адаптовані у державах-членах ЄС, доцільно закріпити в ст. 46-1 «Особливості застосування поліцейських заходів під час проведення МЗ» Закону України «Про Національну поліцію» (підгрупа стандартів щодо ставлення поліцейських до громадян, які реалізовують своє право на мирні зібрання (людиноцентризм, неприпустимість вчинення принижуючих людську гідність діянь, надання медичної допомоги та ін.); підгрупа стандартів щодо обов’язків поліцейських зі сприяння реалізації вказаного права (толерантно сприймати усі прояви мирних зібрань, крім певних чітко визначених випадків; орієнтація на презумпцію мирності заходу; толерантність до проведення контрзібрань та спонтанних мирних зібрань; слідкування за колегами на предмет дотримання ними обов’язків поліцейського; та ін.)). Розроблено принципи та комплексну систему нормативно-правового регулювання діяльності територіальних підрозділів НП щодо забезпечення реалізації Конвенції про захист прав людини і основних свобод, у результаті чого виявлено значний масив різноманітних за своєю природою та силою нормативних актів, які регулюють досліджуване питання не комплексно, а фрагментарно. У підсумку проведеного дослідження запропоновано оптимальні шляхи вдосконалення адміністративно-правового регулювання діяльності НП з урахуванням досвіду держав-членів (зокрема, Греції, Нідерландів, Польщі, Хорватії, Чехії, Швеції та ін.), а саме: 1) концептуально-стратегічний та програмний напрям (створення Концепції забезпечення реалізації Конвенції про захист прав людини і основних свобод в Україні, Стратегії розвитку органів системи МВС на період до 2030 року, Стратегії забезпечення Національною поліцією реалізації в Україні Конвенції про захист прав людини і основних свобод); 2) методико-правовий напрям (створення Методики взаємодії суб’єктів владних повноважень з приводу забезпечення реалізації права на мирні зібрання); 3) законодавчий напрям (створення законопроєкту «Про вдосконалення правового регулювання діяльності НП при проведенні мирних зібрань», який забезпечуватиме юридичну визначеність застосування превентивних поліцейських заходів, узгоджуватиме статті 185-1, 185-2 КУпАП із статтями 7 і 11 Конвенції про захист прав людини і основних свобод, рішеннями ЄСПЛ в справах Вєренцов проти України та Шмушкович проти України; та законопроєкту «Про реалізацію права на мирні зібрання»). In the dissertation the author characterizes a constitutional right to peaceful assembly as an object of administrative and legal regulation and the subject of administrative activity, as well as he defines a system of subjects of realization a constitutional right to peaceful assembly. The author clarifies the place of territorial units of the National Police. It is substantiated that territorial units of the National Police belong to the central level of special competence of the subsystem of public administration of the respective system. The administrative and legal status of territorial units of National Police is comprehensively characterized, and these indicated the expediency of improving its legal regulation by strengthening the guarantees of protection of life and health of police officers during peaceful assembly. The author defines the grounds and procedure for applying preventive and coercive police measures of territorial units during peaceful assembly. Besides, it was proposed: to supplement the Law on National Police Art. 31 Part 3 on determining the sufficiency of grounds for the application of preventive police measures and Article 31-1 "Procedure for the application of preventive police measures"; to supplement the Law on National Police with appropriate provisions about detailed regulation of coercive measures during peaceful assembly; in particular, to introduce the rule of coercion with the rules of police ethics, as well as to introduce the concept of "reasonably necessary former" (rule of proportionality), “Unjustified measure of coercion”, the presumption of a peaceful assembly and the actions of the territorial units in case of an excess of a participant in a peaceful assembly. Scientific and practical approaches to the understanding interaction of territorial units with other subjects of ensuring the implementation of a constitutional right to peaceful assembly were further developed in the dissertation. It can be understood as a process characterized by significant administrative and legal management potential, able to promote full and effective implementation of a constitutional right to peaceful assembly. It is justified that the use of this potential is possible in the case if the proposed instructions on the order of interaction are approved, as well as the order of interaction of territorial units of the National Police with other entities to ensure the implementation of a constitutional right to peaceful assembly. Legal guarantees of compliance of citizens' rights in holding peaceful assembly are characterized and the system of which is a guarantee of: 1) preventive nature (a human -centric approach in police activities; relative freedom and equality in the right to exercise the right to peaceful assembly; the inalienability and inviolability of the police of the right to peaceful assembly); 2) protective nature (the guard during the peaceful assembly of citizens and the work of the Dialogue Police;). The author formulates the system of international standards of police activity, which is made by the standards contained in: 1) international legal acts that: establish general rules of police activity; form correspondent police duties, by setting human rights standards in general 2) decision of the European Court of Human Rights, that outline the standards of activity of public administration subjects. Specific provisions that are necessary for the introduction in Ukraine in the context of the European course are defined. It is substantiated that these standards are in the form in which they are adapted in EU member states it is advisable to secure in Art. 46-1 “Features of application of software during the Ministry of MF” of the Law of Ukraine “On National Police”. In the dissertation, the principles and a comprehensive system of regulation of activity of territorial units of the National Police have been developed. As a result of the conducted research, optimal ways of improving the administrative and legal regulation of the activities of territorial units of the National Police, taking into account the experience of Member States (in particular, Greece, the Netherlands, Poland, Croatia, the Czech Republic, Sweden, etc.), 1) namely: conceptual-strategic and program direction (creating a concept of ensuring implementation of constitutional right to peaceful assembly in Ukraine); Strategies for the development of the Ministry of Internal Affairs for the period up to 2030, National Police Strategies in Ukraine on implementation of constitutional right to peaceful assembly; 2) methodological and legal direction (creation a methodology for interaction of subjects of power about ensuring the implementation of constitutional right to peaceful assembly); 3) the legislative direction (creating a law "On Improving the legal regulation of the National Police during peaceful assembly), which will ensure the legal certainty of the use of preventive police measures and coercive police measures during conducting of peaceful assembly, it will coordinate Articles 185-1, 185-2 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses with articles 7 and 11 of Human Rights Convention, decisions of The European Court of Human Rights in the cases of Verentsov against Ukraine and Shmushkovich against Ukraine; and the draft law "On the implementation of the right to peaceful assembly").

Опис

Ключові слова

право на мирні зібрання, забезпечення реалізації, адміністративно-правові засади, національна поліція, територіальні підрозділи, впровадження міжнародних стандартів, right to peaceful assembly, provision of implementation, administrative and legal principles, National Police, Territorial Units, implementation of international standards

Бібліографічний опис

Йовенко І. І. Адміністративно-правові засади діяльності територіальних підрозділів національної поліції щодо забезпечення реалізації конституційного права на мирні зібрання : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2022. 304 с.

DOI