Публікація:
Problems of startup developmentin the early stages of the innovation process: national, foreign and international legal aspects

Завантаження...
Зображення мініатюри

Дата

2022

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тома

Видавництво

НДІ ПЗІР НАПрН України

Дослідницькі проекти

Організаційні підрозділи

Видання журналу

Анотація

Given the global prevalence of startups and their positive impact on the economy, public authorities and NGOs are interested in providing various types of support to the authors (founders) of startups, including the most risky stage of their development – the initial. Of particular importance is the issue of the effectiveness of certain support measures and the possibility of attracting foreign and international experience to Ukraine. The purpose of this study is to implement a comprehensive of the most common and effective means of supporting startup ideas in foreign countries and to provide proposals for the implementation of relevant experience in our country. In Ukraine, the issue of business incubators as a subject of the innovation process in the field of startup support is almost not regulated by special legislation, and the understanding of the business incubator is unjustifiably narrowed only to material and financial support. In Poland, with the help of the coordinating entity, comprehensive and comprehensive support for startups at the regional level with the involvement of EU funds is actively provided. In Ukraine, the leading place in support of startups belongs to the Startup Support Fund. At the same time, it is important to properly regulate the activities of both entities supporting startups and startups themselves, by attracting funding for relevant EU programs. The analyzed countries have special legislation aimed at supporting entrepreneurship, which has a positive impact on the activities of startups. Instead, some questions arise regarding the definition of the innovative component of a startup as a feature of an enterprise that can apply for state support. In particular, in the analyzed acts of Latvia and Estonia such a component is absent, and the startup is a de facto synonym for the newly created company. In our opinion, the Lithuanian legal system is the most developed on the way to creating special legal regulation and ecosystem of support for startups. In addition, the key role in ensuring effective state support for startups is played by the subjects of innovation infrastructure intermediaries formed, including as government agencies, which collect and update comprehensive information on opportunities for startups to receive various types of support (investment, education, etc.). ), as well as create conditions for direct interaction of various subjects of innovation. In this aspect, it is important for Ukraine to ensure close partnerships with such developed innovation infrastructure entities as “Enterprise Estonia”. // Враховуючи світову поширеність стартапів та їх позитивний вплив на економіку держав, органи державної влади та недержавні організації виявляють зацікавленість у наданні різних видів підтримки авторам (засновникам) стартапу, у тому числі і на найбільш ризиковій стадії їх розвитку – початковій. Особливого значення набуває питання ефективності реалізації окремих заходів підтримки та можливість залучення іноземного та міжнародного досвіду Україною. Метою цього дослідження є здійснення комплексного найбільш поширених та ефективних засобів підтримки стартап-ідей в іноземних країнах та надання пропозиції щодо імплементації відповідного досвіду нашою державою. В Україні питання діяльності бізнес-інкубаторів, як суб’єкта інноваційного процесу, у сфері підтримки стартапів майже не врегульовано спеціальним законодавством, а розуміння бізнес-інкубатора безпідставно звужено лише до матеріально-фінансової підтримки. В Польщі за допомогою координаційного суб’єкта активно здійснюється всебічна та комплексна підтримка стартапів на регіональному рівні із залученням коштів ЄС. В Україні провідне місце у підтримці стартапів належить Фонду підтримки стартапів. Разом з тим, важливе значення має належне правове врегулювання діяльності як суб’єктів, що надають підтримку стартапів, так і власне стартапів, за рахунок залучення фінансування відповідних програм ЄС. Аналізовані держави мають спеціальне законодавство, спрямоване на підтримку підприємництва, що справляє позитивний вплив на діяльність стартапів. Натомість деякі питання постають щодо визначення інноваційної складової стартапу як ознаки підприємства, яке може претендувати на державну підтримку. Зокрема, в аналізованих актах Латвії та Естонії така складова відсутня, а стартап виступає фактичним синонімом до новоствореного підприємства. На шляху до створення спеціального нормативно-правового регулювання та екосистеми підтримки стартапів найбільш розвинутою, на нашу думку, є правова система Литви, у якій поступово здійснюється законодавче реформування щодо закріплення та реалізації підтримки стартапу як інноваційного нового підприємства. Крім того, ключове значення у забезпеченні ефективної державної підтримки стартапів відіграють суб’єкти інноваційної інфраструктури – посередники, утворені, в тому числі, як державні установи, які забезпечують збір та оновлення комплексної актуальної інформації про можливості одержання стартапами різних видів підтримки (інвестиційної, освітньої тощо), а також створюють умови для безпосередньої взаємодії різних суб’єктів інноваційної діяльності. В цьому аспекті, важливого значення для України набуває забезпечення тісних партнерських відносин з такими розвинутими суб’єктами інноваційної інфраструктури як «Enterprise Estonia».

Опис

Ключові слова

innovation activities, innovation process, startups, subjects of innovation infrastructure, інноваційна діяльність, інноваційний процес, стартапи, суб'єкти інноваційної інфраструктури

Бібліографічний опис

Liubchych A., Zavadska A. Problems of startup developmentin the early stages of the innovation process: national, foreign and international legal aspects / A. Liubchych, A. Zavadska // Law and innovation society. – 2022. – №1(18). – P. 34-42.

DOI