Перегляд за автором "Sereda, A."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Варіанти сортування
Публікація Cognitive-Discourse Approach as a Methodology for the Analysis of Intercultural communication(ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2018) Sereda, A.Публікація Intercultural communication: linguistic and cultural barriers(ХНУРЕ, 2020) Sereda, A.Questions of achieving effectiveness of intercultural communication, its linguistic and cultural-anthropological aspects are considered. Various factors influence the success of communication: communicative intentions, goals and relationships of communicants, their social status, education, culture, level of knowledge about an object, etc. The problem of achieving successful intercultural communication is interdisciplinary. A person is considered as the owner of a special cognitive system, which is an interconnected thinking, consciousness, speech and he processes and stores information. The extraction of information from memory occurs in verbal form. Language is a cognitive-communicative system, but context, degree of awareness of interlocutors, and their background knowledge are important for communication. Linguistic and cultural barriers of intercultural communication are considered, as well as the place of machine translation in communication.Публікація Lingustic-cognitive approach to the analysis of intercultural communication(ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2017) Sereda, A.The given work is devoted to research of intercultural communication in the world of linguistic-cognitive paradigm. Such approach makes possible realization of complex analysis of communication taking into account factors, which causing its course, and revealing of its nationalspecific components. The discourse is considered as multidimensional linguistic-cognitive communicative integrity. In conditions of intercultural communication analysis of discursive activity of people opens features of thinking and verbal behaviour of carriers of different language cultures. Дана робота присвячена дослідженню міжкультурної комунікації в світі лінгвокогнітивної парадигми. Такий підхід дозволяє здійснювати комплексний аналіз комунікації з урахуванням факторів, що обумовлюють її протікання і виявляти її національно-специфічні складові. Дискурс при цьому розглядається як багатоаспектна лінгво-когнітивнокомунікативна цілісність. В умовах міжкультурної комунікації аналіз дискурсивної діяльності людей розкриває особливості мислення і вербальної поведінки носіїв різних мовних культур.