Світовенко, Д. В.2023-04-282023-04-282023Світовенко Д. В. Форми та способи реалізації принципу гендерної рівності за трудовим законодавством України : дис. ... д-ра філос. : 081 / Д. В. Світовенко. Київ, 2023. 248 с.https://openarchive.nure.ua/handle/document/22814Дисертаційна робота є науковим дослідженням, яке присвячено розробці теоретико-правової характеристики форм і способів реалізації принципу гендерної рівності за трудовим законодавством України та встановленню напрямів подальшого вдосконалення правового регулювання реалізації цього принципу у сфері праці та зайнятості. Досліджено актуальні проблеми реалізації принципу гендерної рівності за трудовим законодавством, а також виконання євроінтеграційних завдань України, що засвідчують необхідність комплексного вдосконалення правового режиму забезпечення гендерної рівності у сфері праці та зайнятості. У межах концептуально-стратегічного напряму сприяння реалізації принципу гендерної рівності потрібно розробити і затвердити Концепцію забезпечення гендерної рівності на робочому місці. Нормативно-правовий напрям передбачає внесення низки змін до чинного законодавства України. По-перше, необхідно внести зміни до Кодексу законів про працю України та Закону України «Про зайнятість населення», а саме: конкретизувати об’єктивну сторону гендерної дискримінації, яка здійснюється при публікуванні оголошення про прийом на роботу; зобов’язати роботодавців обґрунтовувати рішення, пов’язані із заміщенням вакантної посади; заборонити пряму і опосередковану гендерну дискримінацію під час вирішення питання про випробування працівника; привести інші норми цих законів у відповідність із положеннями Стамбульської конвенції; змінити норми цих законів, які досі відображають гендерні стереотипи щодо соціальних ролей жінок і чоловіків, зокрема як батьків. По-друге, необхідно розробити та затвердити Положення про гендерноправову експертизу локальних актів та їх проєктів, Типове положення про підбір та оцінку персоналу. В рамках інституційного напряму забезпечення реалізації принципу гендерної рівності у сфері праці та зайнятості слід доповнити Закон України «Про зайнятість населення» статтею 52-1, яка б зобов’язувала роботодавців створювати посаду уповноваженого з гендерної рівності на рівні підприємств, установ, організацій, у яких працює 20 та більше працівників. The dissertation work is a scientific study that aims to develop theoretical and legal characteristics of implementing the principle of gender equality under Ukraine's labour legislation. It establishes directions for further improving the legal regulation of this principle in the field of labour and employment. The challenges faced in the implementation of gender equality in labour legislation and the fulfillment of Ukraine's European integration goals highlight the need for a comprehensive enhancement of the legal framework for ensuring gender equality in the workplace. To achieve gender equality at work, it is imperative to develop and adopt a concept that advocates for gender equality as part of the conceptual and strategic approach to promoting gender equality. The regulatory direction proposed in this scientific dissertation aims to address the issues related to the implementation of the principle of gender equality in Ukrainian labour legislation. The proposed amendments include specific changes to the Labour Code of Ukraine and the Law of Ukraine “On Employment of the Population”. These changes include clarifying the objective side of gender discrimination in job advertisements, obliging employers to justify decisions related to filling vacant positions, and prohibiting direct and indirect gender discrimination during probationary periods. In addition, the proposed amendments aim to align other norms of Ukrainian labour laws with the provisions of the Istanbul Convention and to remove gender stereotypes regarding the social roles of men and women, especially in the context of parenthood. Moreover, the dissertation recommends the creation and approval of a Regulation on gender-legal expertise in local acts and their projects to ensure compliance with the principle of gender equality. Another recommendation is the development of a Model Regulation on the selection and evaluation of personnel, which should also take into account the principle of gender equality. As part of the institutional approach to ensuring the implementation of the principle of gender equality in the field of labour and employment, the Law of Ukraine “On Employment of the Population” (Article 52-1) should be amended to require employers with 20 or more employees to appoint a gender equality commissioner at the enterprise, institution, or organization level.ukгендергендерна дискримінаціягендерна нейтральністьгендерна рівністьпринцип гендерної рівностіреформа трудового законодавствасоціальна безпекаспособи реалізаціїсфера праці та зайнятостітрудове законодавствотрудові відносиниформи реалізаціїfield of labour and employmentforms of implementationgendergender discriminationgender equalitygender neutralitylabour law reformlabour legislationlabour relationsprinciple of gender equalitysocial securityways of implementationФорми та способи реалізації принципу гендерної рівності за трудовим законодавством УкраїниForms and ways of implementation of the principle of gender equality under the labour legislation of UkraineThesis